tirsdag den 15. april 2014

Kindy i Day care eller Kindergarten??

Ja, det spørgsmål har fyldt rigtig meget den senere tid. 
Day care har et program der hedder 4 year kindy. Det vil sige at de hver morgen og eftermiddag er i schoolie værelset og Elliot elsker det. Problemet var bare at det var for lidt tid i skole værelset og for meget tid hos dem der var mindre end ham selv. Han blev simpelthen ikke stimuleret nok.
Jeg har en dreng der elsker at lære om tal og bogstaver og som allerede er begyndt at læse. Han kan sit alfabet, både læse og skrive det og staver sig igennem rigtig mange ord og var begyndt at læse skilte og de små ord på fjernsynsskærmen og i bøger.
Han er jo kun lige fyldt 4 år og jeg var så bange for at han ikke var klar til nye udfordringer. 
Jeg tog beslutning efter at havde talt med nogle af de andre forældre i day care der netop havde sendt deres til kindy på skolen og de havde haft de samme bekymringer som mig og de havde været så glade for beslutningen om at lade dem starte i kindy på skolen.
Så jeg fik en lang snak med Elliot om hvad han havde lyst til og skrev til teacher Chloe der arbejdede i day care før, om hvad hun mente Elliot ville kunne klare. Elliot var klar, det mente han selv og Chloe var helt sikker på at det ville være det rigtig for Elliot. 
Saa jeg tog beslutning og skev ham ind i kindergarten og han startede samme uge. Det er nu et par uger siden og han elsker det.
Det er 5 dage på 2 uger. Det vil sige at det er hver tirsdag og torsdag og så hver anden fredag. 
Så jeg har beholdt ham i day care om onsdagen, hvor han så kan gå sammen med Tristan. Det fungere rigtig godt.

Utroligt som man kan bekymrer sig om sine små "babyer" og de klare det jo meget bedre end os som forældre :)

En glad skole dreng, 
der dog ikke mente at det var nødvendigt at få taget billedet ;)

2 kommentarer:

  1. Ja de er klar til meget mere end vi tør at tro på. Min Elliot nyder også sin skole og når vi om sommeren ser afgangsklassen (hvor alle børnene er 6 år) læse digte op foran hele skolens forældre og ved at de kan både læse og skrive (og tale et andet sprog flydende ud over deres hovedsprog). Kan man ikke lade vær at tænke på at hvis det var I f.eks Danmark, så ville de ikke engang være startet i skole endnu! Det er vildt hvad de kan de små og hvad de er klar til, og så længe de lære på en sjov og legende måde, kan jeg kun tale for at de starter tidligt :-)

    Håber I har det dejligt!

    Knus Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig Pernille.
      Saa laenge det er leg og det ikke er noget de bliver svunget til, saa er det bare med at faa fyldt op hvor der fyldes kan.
      Han elsker det og er vildt sur over vi har skoleferie i denne og naeste uge. Fordi han vil i skole. Det kunne jo ikke vaere bedre :)
      Haaber i har det godt??
      Kram til dig

      Slet