søndag den 23. marts 2014

Fremtiden. Hvad skal vi???

Det er søndag morgen og jeg kan ikke sove. Hele huset ligger stille hen i morgen solen og jeg sidder her og nyder dagens første kop kaffe i fred og ro, mens tankerne og uroen over fremtiden køre på højtryk i mit hovedet.

Da vi i sin tid forlod Dubai. Forlod Bastian en fast stilling hos Mammoet, for at arbejde på Gorgon projektet. Han er ansat som contrater og er hyret af Chevron. Det vil sige at man skal se det som om han er selvstændig og Chevron så hyre ham som fast konsulent 1 år af gangen. Så vi har en kontrakt på et år af gangen og så skal man så kigge på om der er brug for mere. Da vi kom hertil var vi garanteret 2 år og det har også holdt, men nu er projektet ved at være ved vejs ende eller i hvert fald den del min mand sidder med og det gør det hele meget usikkert for os. Vores kontrakt løber til slutningen af juli og vi er godkendt til slutning af August og så ved vi at de gerne vil havde han skal blive til slutning af december, men det er ikke godkendt endnu og der kan derfor nå at ske rigtig mange ting.
Når man er ansat på denne måde, har man ikke et firma i ryggen der tager sig af en, så hvis Bastian ikke har fundet noget nyt arbejde inden kontrakten er udløbet, tja... så er vi lidt på den, for så er der ikke noget arbejde og intet arbejde ingen penge og hvad skal vi så leve af.
Så der er rigtig mange ting vi skal tage stilling til for tiden. 
Jeg har aldrig været super glad for at være her, men jeg er samtidig faldet på plads og har fået nogle veninder og drengene er glade. 
Hvis Bastian ikke kan finde arbejde her eller vi gerne vil et andet sted hen. Hvor skal det så være?
Det er jo ikke nogen hemmelighed at vi stadig savner Dubai og godt kunne tænke os at komme tilbage, men er der arbejde at få for Bastian? eller vil det være i Abu dhabi og hvis det er i Abu Dhabi, hvor henne så? Og vil det så stadig være muligt at bo i Dubai? For jeg har ikke lyst til at bo i Abu Dhabi.
Hvis det ikke kan blive Dubai, hvor skal vi så hen? Hvor er der arbejde at få? De steder der er rigtig meget arbejde inden for olie og gas industrien er vest africa, syd amerika, Cananda og så kommer Alaska muligvis også om et par år, men er det steder man har lyst til at bo med 2 små drenge. NEJ!!! Er mit helt klare svar. Mange af projekterne har deres hovedkontorer andre steder i verden end lige der hvor selve projektet er, så det er det Bastian er igang med at undersøge. Mulighederne er mange og verden er stor, men pludselig føles den så lille når man skal sidde og prøve at finde ud af, hvor man gerne vil bo, hvor vi gerne vi have vores drenge skal vokse op de næste år (forhåbentligt mere end 2 år). Vi kunne rigtig godt tænke os at finde noget mere stabilt eller i hvert fald at Bastian kunne starte på et projekt i opstartsfasen, i stedes for slutningen af projektet som her. For hvis han kunne komme ind på et projekt i start fasen ville der være mange flere år at hente og det ville jo gøre det hele meget mere "stabilt". Ja, stabilt bliver det jo aldrig og uden usikkerhed og bekymringer bliver det heller ikke, men det er jeg nu blevet rigtig god til at håndtere, syntes jeg i hvert fald selv ;O)
Det er bare en brøkdel som jeg sidder og tænker over og bekymrer mig om. For ud for hver eneste lille mulighed der er, er der også mange ting der kan ske og vi ved per erfaring at når der kommer nogle ting vi skal tage stilling ting, skal det hele gå stærkt og og der ville ikke være mulighed for at undersøge det hele til bunds og det er så det vi skal prøve at gøre nu. 
Ja, det lyder måske mærkeligt, men denne her måde at leve på koster rigtig mange penge og den mindste beslutning kan have store konsekvenser for vores fremtid. Så alt skal overvejes, tages op, vurderes og tages stilling til.
For eksksempel så har vi med i kontrakten at når Bastian er færdig her, skal de betale for vores container skal hjem til DK. Hvis han ikke har noget arbejde, så skal den selvfølgelig til DK, men hvor i DK. For vi ved med garanti vi ikke kommer til at købe hus eller leje hus eller lejlighed i DK, for der vil aldrig være arbejde for Bastian i DK. Jeg tror ikke en 40 fods container kan være på loftet hos mine forældre??!! Vi vil gerne købe sommerhus i DK, men det gør man jo ikke før man har set på et par stykke og føler man har taget den rigtige beslutning. 
Hvis vi vælger at blive de 3 måneder vi må være her på det visa vi har, når Bastian ikke har noget arb., ryger vores container så. For det vil jo være håbløst at sende containeren til Dk, hvis vi ender med at blive her og det næste arbejde så skal betale for at den skal komme tilbage. Plus vi skal undvære vores ting i meget lang tid, men siger vi nej til vores container og Bastian ikke finder noget arbejde, ender vi så med at betale den selv?? For det er alt for mange penge. Det kostede 14.000$ (70.000kr.) at få vores container hertil. Jeg kunne godt tænke mig at bruge 14.000$ på noget andet end lige at det, må jeg sige.
Hvis vi ikke skal blive her og vi skal videre til næste land. Så sender vi nok vores container til Dk, da vi efterhånden har en hel del ting vi ikke behøver at flytte rundt med mere, men så er spørgsmålet igen, hvor den skal hen i Dk eller skal vi dele den op og selv betale for en 20 fods herfra eller fra det land vi ender i og igen hvor er det vi ender.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at det blev et sted hvor man kunne få en direkte flyvning hjem til DK. Det her er for langt væk. For langt væk fra alt og så er det temmelig dyrt at flyve ud af Austalien. Flybilletter for os 4 løber hurtigt op et sted mellem 35.-40.000 kr. til DK og det er jo fuldstændig vanvittigt. Det er jo kun flybilletterne, så kommer der alt det andet oven i. Et sted at bo i  DK, leje af bil, underholdning, tabt arb. løn for Bastian (han har ikke ferie penge), vi betaler stadig Day care selvom de ikke er der og det er 91$ (450 kr.) om dagen per barn. Så en tur til Dk vil kommer til at koste os rigtig mange penge og det kunne jeg godt tænke mig blev anderledes. Plus med en direkte flyvning ville jeg ikke ha noget i mod at rejse alene med drengene, men denne her tur den har jeg ikke helt lyst til at tage endnu med dem.
Det her er kun en brøkdel af af det hele, som der er oppe at vende for tiden.
For det siger jo sig selv at for hver beslutning vi skal tage er det de her 2 bøller der vil være vores højeste prioritet. Hvor vil de ha det godt, hvad vil være godt for deres fremtid, hvor er der gode skole og hvordan vil de tage endnu en flytning og ikke bare en flytning, men et nyt land. De her 2 basser gør at jeg bekymre mig og jeg ligger søvnløs om natten. For de er vores et og alt.
Så ja, det køre på højtryk i mit hovedet og derfor kan jeg ikke sove!!! 



Rigtig god søndag til jer alle 

4 kommentarer:

  1. Åh, søde Louise - god morgen fra England - hvor jeg sidder med min morgenkaffe og læser dit blogindlæg. Jeg får helt trykken for (bronkitis-)brystkassen og en klump i maven. Det er altså ikke nemt. Men hvem havde også lovet os det? Og der er jo samtidigt en million gode grunde til hvorfor vi fortsat ønsker denne her livsstil, ikke?
    Jeg kan ikke fixe noget, komme med løsninger - men jeg kan lytte og meget nemt sætte mig ind i jeres situation. For jeg kender den så godt. Sig til, hvis du vil skype. Nyd søndagen med dine 3 drenge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Tine og nej, jeg ville absolut ikke vælge anderledes, ønsker blot lidt mere sikkerhed engang imellem ;)
      Jeg er helt klar på skype i denne uge, er fri når drengene er lagt, så alt efter 20 min tid. Du siger bare til hvilken dag passer dig bedst :)

      Slet
  2. Åh hvor jeg jo kender det. Det er ikke en god situation og man bliver bims og netop søvnløs. Jeg håber sådan at i snart får en god løsning og at det bliver et skønt sted. Jeg har det jo helt som dig, et sted med en direkte rute ville være optimalt.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en direkte flyvning er helt klart at foretrække. Ville gøre rigtig mange ting en del lettere.

      Slet