onsdag den 26. juni 2013

Æble tipi med mål og lidt sy vejledning

Først vil jeg sige tak for alle jeres søde mails og beskeder og derefter stort undskyld til alle jer jeg lovede en DIY til min Tipi for MEGET lang tid siden.
Men nu har jeg fået taget mig samme og her er den.
Problemet var lige at jeg selvfølgelig havde fået smidt mine noter væk. Ikke fordi de gav den store forklaring, men målene var der jo.
Har prøvet at tage lidt mål. Alt er sådan på ca. mål, så du må nok selv også føle dig lidt frem :O)

Du skal bruge 6 stk. pinde. Mine er 180 cm lange og er firkantet, 1,5 cm tykke.
Hullet er boret 26 cm nede.
Bind pindene sammen. Jeg har bare brugt almindelig bomuldsgarn og lagt det dobbelt. Utrolig nok holder det fint. 
Så skal du bruge en masse meter stof. Har ikke helt tjek på hvor meget jeg har brugt, da jeg lavede lidt fejl undervejs og havde lidt tilbage også. Tor jeg har brugt 6 meter. Kommer selvfølgelig også an på breden af stoffet.
6 stk. pinde
Ca. målene
Du skal klippe 6 stykker i de samme mål

Når du ha klippet dine 6 stykker, syr du dem sammen. Sy dem sammen vrang mod vrang. For når du så syr banerne til pindene, gemmer du syninger inde i løbebanerne. Noget jeg først har tænkt over bagefter  ;O)
Når du så har syet de 6 stykker sammen, bukker du kanten ned foroven, ca. 2 cm bred.
Så skal du finde ud af i hvilken af stykkerne du vil lave din åbning. Klip op i midten af en af stykkerne. Jeg har lavet en åbning på 100 cm. Kom kantebånd i åbningen så den bliver lidt mere stiv. 
Når du har syet kantebånd på skal hullet foroven laves lidt mindre.
Så sy fra toppen af åbningen til toppen af tipien. 11 cm ind. Se billeder nedenfor.



 Nu er det tid til at sy banerne til de 6 pinde. Jeg har målt 5 cm fra kanten og ind. Så løbebanen bliver ca 4,5 cm 

Når banerne er syet, kan du lægge kanten op forneden. Så lukker du banerne, så pindene ikke suser igennem.
Jeg har lavet 2 knappehuller til bånd. De sidder ca. 55 cm oppe og lige ved siden af banerne.

Og TADA så skulle du meget gerne ha en Tipi, som ser nogenlunde sådan her ud :O)
Jeg har viklet en masse meter snor rundt i toppen. Snoren holder lidt på det, men er nu mere pynt :O)

25 kommentarer:

  1. Hej :) jeg er ved at sy en tipi efter din vejledning, men skal lige høre dig, hvad bruger du som madras til bunden?

    SvarSlet
  2. Hej Louise
    jeg har bare brugt et vattæppe. Ikke andet :O)

    SvarSlet
  3. Hej, jeg er blevet inspireret og ville blot høre, hvilke pinde du bruger og hvor du har fået dem fra? :)

    SvarSlet
  4. Jeg bor ikke i DK, så ved ikke hvor du kan få dem der, men tænker Silvan :O)
    Har bare købt nogle lange træ pinde og så har min mand skåret til og boret huller. Har købt firkantet og ikke runde, da prisen på de runde pinde her i AU var langt over 10 gange så dyre :O)

    SvarSlet
  5. Igang med 'Projekt Tipi' med inspiration i dine anvisninger. :) Din æbletippi ser SÅ fin ud!
    Har du større afstand mellem pindene i panelet med åbningen end mellem de øvrige pinde? (Det ligner det på billedet).
    Og kommer det blot af selve åbningen og den ekstra 'indsyning'?
    Og kan din tipis indgang lukkes? Eller der forhænget kun til pynt? (Ser MEGET fint ud, men får nok behov for at kunne lukke vores). :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejs
      Undskyld det sene svar.
      Tipi kan næste lukkes, men vil du ha det skal lukkes helt skal du nok lave indgangs stykkerne større.
      Ja, der kommer lidt mere afstand mellem pindene ved åbningen, men ikke meget :)

      Slet
  6. Hej - hvor er den fin...sådan en skal mine piger ha' :-) Hvor meget fylder den ca. når den er slået ud? De bedste hilsner fra Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord :)
      Den måler ca. 130 cm i diameter.
      Mange hilsner
      Louise :)

      Slet
  7. wauw, hvor er den fin! Lige hvad jeg var på udkig efter - tak for vejledningen! :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh… tusind tak :)
      Håber den kan bruges og forståes.
      Vil meget gerne se resultatet :)

      Slet
  8. Hej. Nu skal jeg snart igang med at sy en tipi - bare den bliver ligeså fin som din :-) Er skildpadden en du selv har syet? De bedste hilsner fra Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise
      Er sikker på den bliver rigtig fin. Den er meget simpel og der er plads til fejl hist og her, det gør det kun mere persoligt ;)
      Skildpadden er desværre ikke en selvproduceret, men en gave og jeg tror desværre den er købt i Vietnam.
      Mange hilsner
      Louise

      Slet
  9. Hej.
    Sikke en fin tipi, sådan en skal min datter søreme have.
    Hvilken stoftype har du brugt til din Tipi? Er det helt almindeligt bomuld eller noget stærkere/kraftigere?

    Med venlig hilsen Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete
      Undskyld jeg ikke har fået svaret på din besked, men mailen var gået i spam af en eller anden grund.
      Jeg har brugt noget kraftigt bomulds lærred. Ved ikke om almindeligt bomuld vil være stærkt nok.
      Mange hilsner
      Louise :O)

      Slet
  10. Hej! Jeg har netop prøvet at lave en tipi efter din opskrift men hvordan undgår man at stoffet falder ned?

    SvarSlet
  11. Hej Lene
    Når jeg sætter den op, skubber jeg ligesom pindene helt ned, hvis det giver mening.
    Mine pinde er firkantet og ru i overfladen, ved ikke om det har noget at sige!?
    Mange hilsner
    Louise

    SvarSlet
  12. godaften. jeg sidder og ska til at sy denne skønne tipi. du skriver at det er bomuldslærred, som du har anvendt?! er det det samme som 100% bomuld eller....?! Jeg er ignorant inde for dette område......og ja, dette skønne æblestof...ved du hvilket mærke det er og om det er til at opdrive nogen steder? God aften...og på forhånd tak for hjælpen. Venligst, Rebecca

    SvarSlet
  13. Hej Rebecca
    Ja, det er 100% bomulds lærred. Du kan få mange forskellige slags bomulds kvaliteter. Er sikker på de gerne vil hjælpe dig i en stof forretning.
    Stoffet er desværre købt her i Australien hvor jeg bor. Har prøvet at google det, for at se om man kan købe det andre steder, men kan desværre ikke finde noget.
    Stoffet hedder Montreaux cotton drill camp, måske du har bedre held end mig ;O)
    Mange hilsner
    Louise

    SvarSlet
  14. 1000 tak for den hurtige tilbagemelding...jeg vil søge med lys og lygte

    SvarSlet
  15. hej louise
    jeg sidder og pukler med den ligenu...og har lige syet alle dele sammen og skal så folde den 2cm foroven...kun foldes eller skal der også syes?
    -rebecca

    SvarSlet
  16. Super fin tipi. Virker enkel at lave.
    Nu syer du den 11 cm ind på stykket med åbningen. Bliver dette stykke så ikke meget mindre end de andre, og hvorfor?
    Går ud fra at stoffet for oven skal rynkes samme?
    Håber dette giver mening:-)

    SvarSlet
  17. Hei! Hvis indgangen skal kunne lukkes helt sammen, hvad er så sit bud på, hvordan jeg syer den? Laver en af stykkerne anderledes? Eller?

    SvarSlet
  18. Hej, jeg sidder og skal igang med at sy en magen til din fine tipi. Jeg har bare lige et spørgsmål vedr. løbebanerne til pindene. Bliver de syet på eller laver du bare to syninger, når du syer trekanterne sammen?
    Mange hilsner Pernille

    SvarSlet